Endlich! Das erste und langersehnte neue Posies Album. Nach dem Split
der Band im Jahre 1998 verfolgten KEN STRINGFELLOW und JON AUER zunächst
ihre Solo-Karrieren. Stringfellow gehörte zum Live-Aufgebot von REM,
wiederbelebte - gemeinsam mit Auer - die kultigen BIG STAR und veröffentlichte
mit 'Soft Commands' ein von der Kritik hochgelobtes Solo-Album. Neben
Stringfellow und Auer gehören noch Bassist Matt Harris (ex-Oranger,
ex-Overwhelming Colorfast). Drummer Darius Minwalla tourte mit Preston
School of Industry, Super De-luxe, Harvey Danger und Jim Carroll. Every
Kind Of Light' ist kraftvolles Posies-Album und wurde in nur zwei Wochen
komplett im Studio erarbeitet. Man hört dem Album die ungeschliffene
und rauhe Spielweise an. Wie immer liefern die Posies tolle Melodien sowie
intelligent und vielschichtig arrangierte Songs. Indie-Rock/Pop vom feinsten.
Das Comeback des Jahres.
(amazon)
|
Seattle zu Beginn der 90er: Jedem, der eine Gitarre verprügeln kann,
winkt ein Plattenvertrag und kommerzieller Erfolg in Übersee. Die
Powerpop-Helden The Posies aber musizieren unbekümmert von Grunge
und Hype vor sich hin. Mit der gleichen Gelassenheit legen Ken Stringfellow
und Jon Auer fünf Jahre nach dem vorläufigen Ende ihrer Band
ein neues Album vor. Darauf findet sich entspannte, zeitlose Musik, die
nach Biertrinken auf College-Parkplätzen und nächtlichen Autofahrten
klingt. Ab und zu wird noch gerockt, auf "I finally found a Jungle
I like" sogar die Hammondorgel ausgepackt. Doch sonst gilt die Devise:
weniger Power, mehr Pop! Sparsam arrangierte Indie-Perlen glänzen
mit schönen Melodien und lakonischen Texten: "I'm hiding here
again from the January snow / and the bottles on the wall tell me there's
1993 ago". Und 93 war kein schlechtes Jahr.
(Kulturnews)
|
The Posies sure have a funny idea about breaking up -- though they supposedly
called it quits in 1999, the band has been playing reunion shows and releasing
albums of archival material on a fairly regular basis since, and 2005's
Every Kind of Light is their first full-blown studio effort since 1998's
alleged swan song, Success. With founders, songwriters, and general frontal
lobes Jon Auer and Ken Stringfellow joined by Matt Harris and Darius Minwalla,
Every Kind of Light seems to pick up where Success left off, finding the
band in a low-key frame of mind on most of the songs, though the rootsy
accents of that album have been abandoned in favor of a stripped-down
variation on the baroque pop of Dear 23. (And if you were hoping for some
of the guitar firepower of Frosting on the Beater and Amazing Disgrace,
there is a taste of that on "I Finally Found a Jungle I Like"
and "All in a Day's Work," though the more measured tempos certainly
dominate the album.) The new lineup of the band sounds as accomplished
as ever, and the production (with Auer and Stringfellow credited as the
Ineptunes) gives the material clean and well-arranged settings. Auer and
Stringfellow's political concerns also rise to the surface here, explicitly
on "Sweethearts of Rodeo Drive" and "It's Great to Be Here
Again" and implicitly on "That Don't Fly" and "Could
He Treat You Better," all of which deal with their mixed feelings
about life in America in the wake of George W. Bush and the War in Iraq.
But for all the care that obviously went into Every Kind of Light and
the firm sense of purpose in its political subtext, the album in toto
rings a bit hollow -- it never hits as hard as it ought to, and there's
simply too much dead air in the album's long mid-tempo stretches. It's
nice to have the Posies back in the studio again, but Every Kind of Light
isn't the triumphant return fans might have hoped for.
(by Mark Deming, All
Music Guide)
|