Die Musik der Rose City Band ist sonnengeküsster, zeitloser Country-Rock, dessen scheinbar müheloser Schwung die Freude an seiner Entstehung transportiert, ohne die Dunkelheit zu ignorieren, die unser Bewusstsein durchdringt.
Rose City Band unter der Leitung des Gitarristen und Sängers Ripley Johnson haben ihre Wurzeln in seiner Liebe zu den Schallplatten der Privatpresse von Mitte bis Ende der 70er Jahre. Zur Band gehören neben Johnson der Pedal-Steel-Gitarrist Barry Walker, der Keyboarder Paul Hasenberg und der Schlagzeuger John Jeffrey, die ein ausgeprägtes Gespür für rhythmischen Schwung und Melodie mit sanfteren, üppigen Atmosphären verbinden.
Die nuancierten Darbietungen und das Zusammenspiel der Musiker entfalten sich wie Wüstenblumen, die Farbe in eine karge Landschaft bringen. Die beschwingten Momente des Ensembles gleiten immer noch mit Leichtigkeit dahin, aber es gibt auch Raum, um sich im Schatten einer dunklen Wolke zu erholen. Johnsons geschmackvolle Gitarreneinwürfe und seine beruhigende Stimme werden durch das vielseitige Spiel von Walker, Hasenberg und Jeffery ergänzt, mit einem besonderen Gastauftritt der Synthesizer-Sängerin Sanae Yamada.
Der Abschluss des Albums »The Walls« fängt die forschenden und ausladenden Songs der Band perfekt ein, wobei Hasenbergs gefühlvolles Organ das Album zu einem emotionalen, kathartischen Abschluss bringt. Während seiner langen Karriere mit Wooden Shjips, Moon Duo und jetzt Rose City Band hat sich Johnsons Musik stets um Erkundung und Entdeckung gedreht. Sol Y Sombra durchtränkt seine Vorliebe für Raum und strahlende Tonalität mit einem dichteren Amalgam seiner Einflüsse durch ein delikates Gleichgewicht von Düsternis und Heiterkeit, von subtilen Entwicklungen und vertrauten Klängen, Sol Y Sombra sorgt für eine ganzheitlich freudige Erfahrung, die sowohl in der Sonne als auch im Schatten Trost findet.
Rose City Band’s music is sun-kissed timeless country rock whose seemingly effortless momentum carries the joy of its creation without ignoring the darkness pervading our consciousness. Led by guitarist/vocalist Ripley Johnson, the music of Rose City Band is rooted in his love of private press records of the mid to late 70’s. The band, in addition to Johnson, features pedal steel guitarist Barry Walker, keyboardist Paul Hasenberg and drummer John Jeffrey who enmesh a keen sense of rhythmic drive and melody with gentler, sumptuous atmospheres. Sol Y Sombra digs its heels into insatiable grooves, its parade of catchy songs conjuring a sunset drive through an open desert, both a celebration of a sojourn and a reach for the warmth of home.
The contrasts of Sol Y Sombra, the musical equivalent of bright stars in a night sky, are to Johnson an inevitability. “With Rose City Band, I'm generally trying to make uplifting music, good time music,” says Johnson. “This time I couldn't avoid the shadow being more of a presence. There's no getting away from it. The shadow is always there. So, I left it in.” Like many genre-breaking private press albums, the melancholia-infused Sol Y Sombra’s contrasts equally enhance moments of joy and movement whilst elevating the music with its honesty and intimacy. Nuanced performances and interplay between players unfurl like desert flowers splashing color onto an arid landscape. The ensemble's buoyant moments still glide with ease, but there is room to revel in respite of the shade of a dark cloud. For Johnson, the album finds places where the conscious meets the unconscious, the songs emanating the more mercurial and curious aspects of their sonic dream world, using darker hues to paint the panorama around them.
Sol Y Sombra’s opener “Lights on the Way” is halogen on the highways, a beam of light pressing onward past dashed lines and soaring with Johnson’s guitar work and lush harmonies. The album’s first half is rife with blissful Americana, from upbeat rollicks to ballads dripping with sweet molasses. Walker’s pedal steel speckles the slow-motion shuffle of “Evergreen” with glinting starlight. His playing throughout pairs perfectly with Johnson’s effervescent guitar lines, exuding the casual virtuosity of pedal steel country legends while lending remarkable modern twists to his graceful licks. Across the album, Johnson’s tasteful guitar interjections and soothing voice are met in kind with the versatile playing of Walker, Hasenberg, and Jeffery, with special guest performances by synthesist/vocalist Sanae Yamada. Album closer “The Walls” perfectly captures the band’s explorative and expansive songs, Hasenberg’s soulful organ driving the album to an emotionally cathartic conclusion.
Throughout his prolific career with Wooden Shjips, Moon Duo and now Rose City Band, Johnson’s music has consistently centered around exploration and discovery. Sol Y Sombra imbues his penchant for space and resplendent tonality with a denser amalgam of his influences. Johnson tactfully incorporates new elements with deftness and fluidity, while holding the band’s center intact. “One of my takeaways from making this record is that I spent a lot of energy trying to do things a little different but ended up back where I started in many ways,” notes Johnson. “And that's OK.” Through a delicate balance of the somber and the serene, of subtle evolutions and familiar sounds, Sol Y Sombra makes for a holistically joyous experience, finding solace in both sun and shade.