Beverly-Glenn Copeland veröffentlicht The Ones Ahead - sein erstes neues Album seit 20 Jahren über Transgressive Records. Seit Jahrzehnten beleuchtet der in Pennsylvania geborene, in Kanada lebende Sänger, Songwriter und Komponist mit seiner aufrichtigen, suchenden Stimme und seiner flinken Melodik Fragen der menschlichen Verbundenheit. Sein neues Album The Ones Ahead - seine erste Sammlung neuer Musik seit fast zwei Jahrzehnten - vertieft seine Erkundungen über die Art und Weise, wie wir uns alle gegenseitig in die nächste Welt tragen müssen.
Die Songs auf The Ones Ahead schöpfen ihre Inspiration aus einer Fülle von Traditionen, vom amerikanischen Jazz über irische Fiddle-Songs bis hin zu westafrikanischer Perkussion. Das temperamentvolle, polyrhythmische "Africa Calling" eröffnet The Ones Ahead, ein Lied ohne Text, das Glenn-Copelands westafrikanisches Erbe ehrt. The Ones Ahead verwebt geschickt ergreifende Themen: die Notwendigkeit von Liebe und gegenseitiger Fürsorge im Angesicht von Zerstörung und Ungewissheit, die Kraft, die Menschen haben, wenn sie einander die Hand reichen, und die Art und Weise, wie die Weisheit vergangener Generationen uns den Weg in die Zukunft weisen kann. The Ones Ahead kultiviert eine lebendige Hoffnung für diese Welt und das, was sie werden muss, um zu überleben. Als neues Kapitel in einem umfangreichen und einzigartigen Werk bietet Glenn-Copelands jüngstes Album eine blühende Weisheit für die kommende Welt, die jetzt dringender denn je benötigt wird.
Enigmatic singer/songwriter Beverly Glenn-Copeland experienced a remarkable career resurgence after his obscure, often privately pressed recordings were rediscovered during the 2010s. Since then, his entire back catalog has been reissued, he began touring internationally for the first time, and Keyboard Fantasies: The Beverly Glenn-Copeland Story, a documentary about his late-blooming rise to fame and influence on a younger generation of musicians, was filmed and released. Well into his seventies, Glenn-Copeland released The Ones Ahead, his first studio album in nearly two decades, in 2023. Recorded with his backing band Indigo Rising, The Ones Ahead contains inspirational and devotional songs close in spirit to 2004's Primal Prayer, but with live instrumentation rather than trip-hop drum loops and programmed dance beats. Celebratory, drum-heavy opener "Africa Calling" is filled with intricate polyrhythms and mostly wordless call-and-response vocal chants. The rest of the album isn't as festive or joyous, but it maintains a steadfastly positive outlook. "Harbour (Song for Elizabeth)" is a delicate, passionate ode to his life partner, and the similarly slow and sparse "Love Takes All" retains the same dramatic mood. "People of the Loon" acknowledges humanity's connection to nature and the elements, and "Stand Anthem" expands on themes of ecological awareness, urging the audience to take action -- end homelessness, clean up pollution, respect animals and the environment. A choir swells up behind Glenn-Copeland during the title track, which encourages the listener to contribute to the progression of the planet in their own unique way. Heavy on ballads, The Ones Ahead gets too saccharine at times, and it's not anywhere near as engaging as Glenn-Copeland's visionary folk-jazz records from the early '70s, or his soothing ambient classic Keyboard Fantasies. Nevertheless, it's impossible to find fault with his optimism, and the songs' messages clearly resonate.
(by Paul Simpson, All Music Guide)