Dieses Album der Pianisten Chick Corea und des Vibraphonisten Gary Burton
aus dem Jahr 1972 trug dazu bei, die Verbindung von moderner Kammermusik
und Jazz zu etablieren. Dank Coreas Wandlungsfähigkeit gehen Jazz-,
Folk- und Latin-Formen entspannt und nahtlos in klassische Komplexität
und Strenge über. In Burton findet er sein ideales Gegenüber.
Besonders bei "Señor Mouse" und "What Game Shall
We Play Today" wirken die beiden, als wäre ein Musiker an einem
einzigen, herrlich in sich vermischtem und akzentuiertem Instrument am
Werk. Corea steigt mit metallenem, eigenständig kristallinem Ton
und behutsamer Modulation in Höhen empor, und tollt dort herum, ohne
in die Banalität zurückzufallen. Burton agiert mit seiner außergewöhnlichen
Technik an vier Schlegeln zugleich musikalisch unmittelbar und herausragend.
Die Timbres und Klänge von Klavier und Vibraphon sind komplementär,
ebenso wie die freundschaftlichen Gemeinsamkeiten zweier unübertrefflicher
Musiker.
(Peter Monaghan, amazon)
|
Endlich gibt's den Klassiker auf CD. Jazz-Puristen lächeln zwar
über die dahinplätschernden Klänge des Duos - na und? Wie
Vibraphonist und Pianist die Kühle und Wärme ihrer Instrumente
kombinieren, wie sie ihre Soli gegenseitig untermalen, wie ihre Themen
ausschwingen, degradiert jegliches New Age.
© Audio
|
For Crystal Silence, the first of several partnerships between Chick Corea and vibraphonist Gary Burton in the 1970s, the two musicians selected an interesting array of material. The compositions on this record are all modern ones, either by Steve Swallow, Mike Gibbs, or Corea himself. It is a mostly down-tempo affair, which allows each player to stretch out and play highly melodic solos over the often difficult changes. In keeping with most ECM releases, there is a distinct presence of European elements to the improvisations. There are few overt blues or bebop phrases, Corea and Burton opting instead for modern melodies to fuel their improvisations. Burton has managed to internalize the Spanish and modal implications of Corea's tunes with little difficulty, and solos with joyful ease through such tracks as "Señor Mouse." Corea himself is absolutely burning. His solo contribution on the same track is both fiery and introspective, combining in one statement the poles for which he is best-known. The title track is also the centerpiece of the album, a nine-minute exploration of the Corea ballad that first appeared on his Return to Forever record in 1972. In keeping with the tradition of the great masters of the ballad form, time seems to disappear as Burton and Corea lovingly caress the song's simple melody and dance effortlessly around the chords, building intensity only to let it subside once more. Crystal Silence is a sublime indication of what two master improvisers can do given quality raw material, with the first side of this record being particularly flawless. Improvised music is rarely this coherent and melodic. Essential for fans of Corea, Burton, or jazz in general.
(Daniel Gioffre, All Music Guide)
|