Widowspeak ist eine amerikanische Band bestehend aus Molly Hamilton und Robert Earl Thomas, die bekannt ist für ihre träumerische, Western-angehauchte Version des Rock'n'Roll. Ihr selbstbetiteltes Debüt wurde für seine andächtige Weite gelobt, für die eindringliche Stimme von Hamilton und die Gitarrenlinien von Thomas, die in ihrer Düsternis an Morricone erinnerten.
Auf ihrem zweiten Album "Almanac" erforscht das Duo die tieferen Arrangements und neues Soundterritorium, von Rhythmen aus der Sahara bis zu Melodien, die von den Appalachen inspiriert wurden, die allesamt mit einer stoischen Selbstbeherrschung vorgebracht werden. Benannt nach den jährlichen Sammelbänden, die Landwirtschaftsweisheiten, Wetterdiagramme und astronomische Phänomene zusammenstellen, verfolgt "Almanac" exakt auf diese Art und Weise das Leben und den Tod der Jahreszeiten, Jugend, Liebe und das Zyklische in allen Dingen.
Das Album wurde von Kevin McMahon (Swans, Real Estate) in einer hundert Jahre alten Scheune im Tal des Hudson River aufgenommen. In der Produktion mit McMahon weitete Thomas die Demos der Band aus und erschuf Schichten von Gitarre, Piano, Orgel und Harmonium.
Instead of trying to re-create previous highs like "Harsh Realm," Widowspeak take the spooky allure of their debut album in a more traditional direction on Almanac. With a fuller, more polished sound courtesy of producer Kevin McMahon, Molly Hamilton and Robert Earl Thomas go beyond the Hope Sandoval and Mazzy Star influences of Widowspeak and instead draw inspiration from one of rock's original dark princesses, Stevie Nicks. There's a strong Fleetwood Mac influence throughout, whether it's the soft drama of "Dyed in the Wool," a song whose gauzy prettiness evokes Nicks' chiffon getups, or the steely guitar licks on "The Dark Age." The band embraces its classic rock leanings most winningly on "Ballad of the Golden Hour," a lament about the fleetingness of everything that finds Hamilton's whispers at their most urgent, a feeling echoed in the song's surprising, arena-size coda. Later, on "Sore Eyes," Hamilton sings "ashes to ashes to ashes," and while it's not entirely clear whether she dreads or accepts the end of things, she makes it sound entrancing. From its dreamy '70s-tinged album artwork on down, a smoky haze drifts over most of Almanac, particularly on "Thick as Thieves," which plays like a cross between an ancient sea shanty and West Coast hippie jazz. This misty quality serves most of the album well, particularly on "Storm King," which expands on the spare beauty of Widowspeak, and the nostalgic pop of "Spirit Is Willing." However, when Hamilton and Thomas venture into the mantra-rock of "Locusts" or the strutting "Devil Knows," it's hard not to want more bite from their sound. Still, Almanac proves that Widowspeak can embrace more traditional sounds without feeling stuffy, as well as make music that's much more eclectic than might have been expected.
(by Heather Phares, All Music Guide)