Immer schon einer, aus dem die Songs nur so raus zu fließen scheinen
und der so gar keinen Wert legt auf Marketing oder Manieren, beschenkt
uns der Alt.-Country-Star Nr. 1 mit seinem dritten Album dieses Jahr.
Ob das nun richtig oder falsch ist und wie viel Ryan ein Adams Fan nun
verträgt, darüber ließe sich sicher ein paar Stunden heiß
diskutieren. Man muß es ja nicht kaufen, wäre man nicht so
ein verdammter Komplettist. Und ist ein schlechtes Adams Album nicht noch
besser als die meißten der anderen aus diesem Genre? Das heißt
nicht, dass dieses Album schlecht ist, aber man misst es an seinen anderen
Werken und da ist es eher Mittelklasse.
Nach einem `billy-beeinflußten, 50´s-rockigen Opener nimmt
Adams im Verlauf das Tempo heraus und präsentiert sich als romatischer
late-night-Balladeer und nimmt sich bis zu 8 Minuten Zeit, um verlorenen
Lieben hinterher zu weinen. So wie beim sparsamst instrumentierten Strawberry
Wine, dass wegen der Intensität des Vortrags trotz allem nie langweilig
wird. The Sadness wird von einer Flamenco-Gitarre bereichert und das abschließende
Voices zeigt ihn als minimalistischen Storyteller, der Stimmungen und
Gefühle vermitteln kann wie kaum ein anderer. Jeder wird hier das
eine oder andere Juwel für sich entdecken, nur geht das Album nicht
wirklich als Einheit durch.
Letztendlich wird es mir mit Ryan Adams wie mit Neil Young gehen: ich
habe alle Platten, aber wenn mir da nach ist, höre ich immer nur
die gleichen drei.
(Glitterhouse)
|
Heaven knows why Ryan Adams decided to release three albums in the calendar
year of 2005. He's always been prolific to a fault, boasting about completed
unreleased albums when his latest work was just seeing the light of day,
but he never saturated the market with new material the way he did in
2005, when it seemed he was trying to break Robert Pollard's record for
most music released within a year. Grinding out three album in a year
is a marathon, not just for Adams but for any of his listeners, and by
the time he got to the third album, 29, in the waning weeks of December,
he seemed like a winded long-distance runner struggling to cross the finish
line: completing the task was more important than doing it well. There's
little question that 29 is the weakest of the three records Adams released
in 2005, lacking not just the country-rock sprawl of Cold Roses but the
targeted neo-classicist country that made Jacksonville City Nights so
appealing. Which isn't to say that 29 doesn't have its own feel, since
it certainly does. After opening with the title track's straight-up rewrite
of the Grateful Dead's "Truckin'," it slides into a series of
quiet, languid late-night confessionals that all barely register above
a murmur. It's like Love Is Hell transported to a folk/country setting,
then stripped not only of its sonic texture but also its songwriting skeleton.
Apart from "29" and to a lesser extent "Carolina Rain"
and "The Sadness," these songs meander with no direction; they
have a ragged, nearly improvised feel, as if Adams spilled out the words
just as the tape started to roll. Now plenty of great songs have been
written exactly in that fashion, but they never feel as if they were made
that way -- or if they do, they get by on a sense of kinetic energy. With
the aforementioned exceptions, the songs on 29 never have energy and they
always feel incomplete, lacking either a center or a sense of momentum,
nor ever conjuring the alluringly weary melancholia that carried Love
Is Hell. Instead, it's the first time Adams has sounded completely worn
out and spent, bereaved of either the craft or hucksterism at the core
of his work. He would have been better off ending 2005 with just two albums
to his credit and letting 29 co-exist in the vaults alongside The Suicide
Handbook and his other completed, unreleased records, since having this
in circulation adds a sour finish to what was otherwise a good year for
him.
( Stephen Thomas Erlewin, All
Music Guide)
|