I Am Kloot machen da weiter, wo sie aufgehört haben
und verzücken ein zweites Mal mit dunkeldichten Melodiewundern der
Extraklasse. Zwei Jahre ließ sich das Trio aus Manchester nach deren
in Kritikerkreisen hochgelobtem Debüt Natural History für den
selbstbetitelten Nachfolger Zeit, wechselten das Label -- und alles ist
wie es war.
Man taucht nach einem etwas hölzernem Opener in die schwelgende
songseligkeit von "From Your Favourite Sky", um gleich danach
mit dem schmissig eckigen "Life In A Day" wieder auf den Boden
der Tatsachen zu gelangen, gefolgt vom nächsten leisen Heuler "Here
From The World". Und so geht das unentwegt weiter. John Harold Arnold
Bramwell, so der volle Name des Genies hinter I Am Kloot, hat nichts von
seiner Inspiration eingebüßt. Inbrünstig und mit Ironie
gebeizt berichtet der Lebenskünstler vom mühevollen Dasein mit
sich und anderen. Es gibt Alben, die hört man am liebsten alleine,
mit denen möchte man intim sein. I Am Kloot ist eines davon. Augen
zu und rein. (Felix von Vietsch, amazon)
|
I Am Kloot's self-titled sophomore album is an absolutely gorgeous expansion
of the dark and fractured sound of the band's debut. Where John Bramwell
and company explored twisted love and regret on the relatively sedate
and folk-oriented Natural History, I Am Kloot explodes with scuzzy epic
rock guitars and jagged basslines, adds ornate backing instrumentation,
and fleshes out its songs until they bleed anthemic charisma and emotion.
Producer Ian Broudie offers a hand at the production desk, providing a
welcome sheen closer to his work with Echo & the Bunnymen than his
own Lightning Seeds material. The album feels every bit a grand coming-out
party on par with the Verve's Urban Hymns, where that band kicked its
art into overdrive. Indeed, fans like the Gallagher brothers of Oasis
fame and other A-list artists were seen crawling out of the woodwork to
praise I Am Kloot and revel in the group's live shows at the time of this
album's release, just as they did with the Verve. If the album's overall
sound takes on a more neo-psychedelic and heavier feel than the debut,
touching on influences such as the Hollies, the Rolling Stones, and the
Beatles, and maybe small doses of Sparklehorse and the Beta Band, I Am
Kloot thrives most tellingly here on three superb highlights purely of
the band's own creation. Album opener "Untitled No. 1" sets
things in motion with a poetic combination of Bramwell's weary, pretty
vocals and fascinating inflection, a spooky piano motif, and Andy Hargreaves'
shuffling, wonderful drums. "Mermaids" is a chilling slice of
sonic perfection as Bramwell's vocals slow to a crawl, a rattle of ghostly
chains sits uneasily under pristine slabs of shimmering guitars, and a
heartbreaking yet subtle chorus makes the song an instant classic. Immediately
following "Mermaids" is the beautiful and rousing ballad "Proof,"
easily one of the prettiest songs of 2003, and along with "Mermaids"
creating surely one of the finest one-two punches in ages. I Am Kloot
is a marvel of emotion and mood, hitting zero wrong notes and positioning
John Bramwell among the finest songwriters of his time. The album's timeless
textures and nostalgic feel are likely to bother some listeners who might
claim the music is unfashionable. Such a stance only serves to keep those
listeners in the dark to some truly wonderful songs. Creating a masterpiece
on its second try, I Am Kloot is earmarked as one of the most interesting
bands of its time. (by Tim DiGravina, AMG)
|
2003er Album der Band, die sich beleidigt fühlte, als
man ihren Erstling wohlmeinend mit Oasis verglich. Auf diesem Werk schwelgt
das Trio in den musikalischen Wurzeln ihrer Heimatstadt Manchester, verbindet
akustische Feinheiten mit Freude-sprühendem Schlagwerk, greift zu Life
In A Day schon mal heftiger in die E-Gitarre, versprüht in The Same
Deep Water As Me erhabene Tindersticks-Tristesse und feiert den unbeschwerten
Crowded House-Harmonie-Pop in Proof. Dem nicht mehr ganz frischen New
Acoustic Movement im Herzen verbunden, den britischen Pop mit all
seinen Nuancen aufgesogen, den lauten und psychedelischeren Tönen gegenüber
aufgeschlossen: Ein in vielen Farben leuchtendes, frisches Objekt der Freude.
(Glitterhouse) |